Nowa wersja Optimy już dostępna!

Nowa wersja Optimy już dostępna!

 

Szanowni Państwo, jest już dostępna nowa wersja Optimy. Wydanie 2021.1.1, to przede wszystkim zmiany spowodowane wejściem w życie nowych przepisów prawnych, ale również modyfikacje umożliwiające sprawniejszą pracę w programie.

 

 

Na wstępnie chcielibyśmy poinformować, że z końcem stycznia 2021 roku, ze względu na aktualizację zabezpieczeń na serwerach Comarch konieczne jest posiadanie Comarch Menadżera Kluczy w wersji co najmniej 2020.6.1.1026. 

Starsze wersje przestaną komunikować się z Comarch i pobierać informacje o kluczach wirtualnych. 

 

 

Księgowość

 

Na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2021 roku, Comarch umożliwił prowadzenie ewidencji w nowej stawce ryczałtu 15%.

 

Możliwość wyboru nowej stawki zaktualizowano w konfiguracji programu, na formularzu kategorii o typie Przychody, na dokumentach źródłowych, na formularzu zapisu w Ewidencji ryczałtowej oraz na formularzu kwot indywidualnych właściciela.

 

W związku z nową stawką w programie dodano nowy wzór zaliczki na PIT‑28(14) wraz z możliwością jego wydruku oraz eksportu do Pulpit Menadżera.

 

Dokładny opis wszystkich zmian konfiguracyjnych związanych z wprowadzeniem nowej stawki znajdą Państwo na stronie pomocy Comarch.

 

 

Warto również zwrócić uwagę na szereg drobnych zmian i poprawek wprowadzonych w nowej wersji programu, dotyczących między innymi JPK_V7.
Aby się z nimi zapoznać wystarczy kliknąć tutaj.

 

 

Handel

 

Na koniec bieżącego roku zaplanowano zakończenie okresu przejściowego związanego z opuszczeniem jednolitego rynku Unii Europejskiej i unii celnej przez Wielką Brytanię. Najważniejsze zmiany wprowadzone w module Handel za pośrednictwem wersji 2021.1.1 dotyczą właśnie Brexitu.

 

Uwaga! 1 stycznia 2021 należy zmienić status na Pozaunijny dla tych kontrahentów, którzy na swoich kartach mają ustawiony prefiks GB. Można to wykonać w operacji seryjnej Zmień status dostępnej na liście kontrahentów.

 

Wśród modyfikacji, jakie zostały wprowadzone z pewnością należy zwrócić uwagę na dokumenty handlowe i magazynowe, wystawione w 2021 roku dla kontrahentów mających prefix NIP – GB oraz na deklaracje Intrastat.

W zależności od rodzaju dokumentu użytkownik powinien rozważyć jaki status kontrahenta na dokumencie powinien być zaznaczony: „unijny/pozaunijny”.

Nowe zasady wprowadzono również w deklaracjach Intrastat. Od 2021 roku nie będzie już można zapisać deklaracji jeżeli znajdują się na niej pozycje
z kodem kraju GB. Dodatkowo, dokumenty wystawione z datą 2021 r. dla kontrahenta o statusie wewnątrzunijnym i prefiksie NIP – GB, nie zostaną uwzględnione podczas wyliczania deklaracji.

 

Na stronie pomocy Comarch znajdą Państwo szczegółowy opis nowych zależności wprowadzonych dla handlu z Wielką Brytanią i Irlandią Północną – sprawdź.

 

Wspominając nową wersję Optimy warto zaznaczyć, że od 1 lutego 2021 roku zostanie wyłączona usługa  nadawania paczek za pomocą serwisu Sendit. Użytkownicy oprogramowania Comarch ERP Optima, nadal będą mogli korzystać z wysyłki przesyłek kurierskich za pośrednictwem:

 

  • DHL,
  • DPD,
  • Poczta Polska.

 

 

Handel Plus

 

Kolejna ważna zmiana dotyczy już rozszerzonej wersji modułu. W związku z ustawą z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów Comarch w module Handel Plus umożliwił naliczanie opłaty cukrowej.

W konfiguracji programu użytkownik ma możliwość zaznaczenia parametru opłata cukrowa:

 

Optimy

 

Informacje na temat opłaty cukrowej użytkownik powinien również zaznaczyć na karcie kontrahenta oraz karcie towaru.

 

Więcej informacji na temat konfiguracji opłaty cukrowej w programie znajdą Państwo tutaj.

Zapraszamy również do zapoznania się z artykułem na blogu Comarch: “Podatek cukrowy – kto go płaci, jak naliczać opłatę cukrową?” 

 

Kadry i Płace

 

Tradycyjnie nowa wersja Optimy niesie za sobą aktualizację wskaźników w module kadrowo-płacowym. Zaktualizowano obowiązujące od 1 grudnia 2020 roku wartości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia oraz minimalną stawkę dla uczniów i młodocianych.
Dodatkowo zmieniono również wartości obowiązujące od Nowego Roku dla:

 

  • dochodu deklarowanego,
  • maksymalnej podstawy składki chorobowej dobrowolnej,
  • minimalnej podstawy składki ZUS dla oddelegowania,
  • wskaźnika waloryzacji,
  • współczynnika ekwiwalentu,
  • rocznej podstawy składek ZUS,
  • maksymalnej podstawy składek emerytalno-rentowych.

 

Ważne zmiany wprowadzono również wśród deklaracji podatkowych PIT-4R(10), PIT-8AR(9), PIT-11(26).
Umożliwiono m.in.:

 

  • naliczenie deklaracji rocznych na formularzach obowiązujących za rok 2020,
  • wysyłkę deklaracji do systemu e-Deklaracje na zaktualizowanym wzorze dokumentu elektronicznego,
  • generowanie wydruków deklaracji na nowych wzorach oraz przekazanie ich do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.

 

Warto zwrócić uwagę, że w nowej wersji programu użytkownicy będą mogli korzystać z automatycznego przeliczania limitów urlopowych. Jeżeli wprowadzą zmiany wpływające na wysokość limitu urlopu pracownika, to po ich zatwierdzeniu program zaktualizuje limit urlopowy, zgodnie z wprowadzonymi zmianami.

 

Dodatkowo, jako kolejne usprawnienie należy wymienić możliwość rozliczania pracowników oddelegowanych na PIT-11 metodą proporcjonalnego odliczenia. Dodatkowy parametr można zaznaczyć tylko w przypadku, gdy pracownik płaci podatek za granicą.

 

Wprowadzone zmiany dotyczą również formularza umowy cywilnoprawnej. Posiadając nową wersję Optimy użytkownicy będą mogli odnotowywać na formularzu umowy zarówno datę jej zawarcia, jak i rozpoczęcia wykonania.

 

Szczegółowy opis wyżej wymienionych zmian oraz wprowadzonych nowości znajdą Państwo na stronie pomocy Comarch.

 

OCR

 

Comarch w aktualizacjach nie pomija również aplikacji Comarch OCR, która współpracuje z Optimą. Dla wielu użytkowników znaczącym usprawnieniem mogą okazać się nowe funkcje aplikacji:

 

  1. Rozpoznawanie na fakturze numeru NIP użytkownika

W zależności od rodzaju wprowadzanej faktury (sprzedaży lub zakupu) program będzie rozpoznawał NIP użytkownika i porównywał go z pieczątką firmy
w Optimie.

 

  1. Sprawdzanie daty wystawienia dokumentu

Jeżeli rozpoznana data wystawienia faktury okaże się wcześniejsza niż z danego lub poprzedniego miesiąca, program poinformuje o tym użytkownika, aby ten mógł wybrać z jaką datą chce wprowadzić dokument.

 

 

Wymagania sprzętowe i systemowe

 

Przed zainstalowaniem nowej wersji programu Comarch ERP Optima warto przede wszystkim sprawdzić wymogi techniczne. Mogą się Państwo z nimi zapoznać tutaj.

 

 

Podsumowując, nowa wersja Optimy, to przede wszystkim odpowiedź na szereg zmian prawnych, które na przełomie roku okazały się bardzo intensywne. Wobec tego zachęcamy Państwa do zainstalowania nowej wersji programu, można to zrobić za pośrednictwem poniższego przycisku.

 

 

UWAGA! Ministerstwo Finansów planuje następne zmiany w deklaracjach podatkowych za 2020 r.


14 grudnia 2020 r. opublikowano projekt rozporządzenia, który wprowadzi nowe wzory deklaracji podatkowych, w tym PIT-4R (wersja 11), PIT-8AR (wersja 10), IFT-1/IFT-1R (wersja 16). Na stronie spolecznosc.comarch.pl >>, mogą Państwo śledzić informacje o kolejnych aktualizacjach.