Wdrożenie Comarch WMS w firmie PEKA

Wdrożenie Comarch WMS w firmie PEKA

2024

 

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszym Case Study z 2022 roku, dotyczącym wdrożenia systemu Comarch WMS w firmie PEKA Sp. z o.o. Sprawdź, jak nasze rozwiązania usprawniły zarządzanie magazynem oraz zoptymalizowały procesy kompletacji zamówień, przyczyniając się do znacznego wzrostu wydajności i redukcji błędów.

 

 

 

O firmie PEKA Sp. z o.o.

 

 

Firma działa na polskim rynku od 1996 r. Specjalizuje się w zaopatrywaniu firm z branży meblarskiej w wysokiej jakości wyposażenie do mebli kuchennych, łazienkowych, garderobianych oraz biurowych. Spółka należy do szwajcarskiego konsorcjum PEKA METAL AG, które jest jednym z pionierów w dziedzinie wyciągów wysokich, systemów podblatowych, rozwiązań do szafek narożnych oraz koszy na śmieci.

 

 

Zaopatruje 75% sektora akcesoriów meblowych. Wszystkie oferowane produkty są produkowane w szwajcarskich fabrykach. Marka Peka jest synonimem wysokiej jakości i wyszukanego wzornictwa. Zajmuje wiodącą pozycję na rynku szwajcarskim i sprzedaje swoje produkty w ponad pięćdziesięciu krajach.

 

 

 

 

Wyzwania – sytuacja wyjściowa

 

 

Firma wdrożyła system Comarch ERP XL w 2010 roku, natomiast z biegiem kolejnych lat był on systematycznie rozwijany o dodatkowe aplikacje. W 2019 r. Peka podjęła decyzję o stworzeniu nowego magazynu powiększając dotychczasową przestrzeń dwukrotnie – do 5 000 m2 i 19 000 lokalizacji. Równocześnie Zarząd zdecydował o wdrożeniu systemu WMS do obsługi wszystkich procesów magazynowych. Przede wszystkim trzeba było wziąć pod uwagę, że specyfiką oferty firmy PEKA są produkty składające się z wielu elementów kompletowanych z pojedynczych towarów. Klient zamawia konkretny produkt, natomiast z magazynu powinny zostać wydane jego elementy, które są pakowane do jednej paczki. Jednak poszczególne elementy mogą również być sprzedawane osobno. Drugim istotnym ograniczeniem była konieczność konfiguracji uprawnień użytkowników systemu w zależności od strefy magazynowej, w której pracują. Pracownicy bez uprawnień do „wysokich” wózków nie mogli realizować wydań ze strefy wysokiego składowania.

 

 

 

Przebieg wdrożenia i korzyści

 

 

Za wdrożenie Comarch WMS odpowiedzialna była firma OrderSoft. Zasadniczą korzyścią z wdrożenia systemu okazała się możliwość obsługi magazynu z podziałem na strefy niskiego i wysokiego składowania. Oprogramowanie Comarch WMS scala, koordynuje i optymalizuje szereg procesów magazynowych odbywających się w tych strefach. Wdrażając Comarch WMS przygotowano nowy schemat procesu wydania towaru z magazynu. Został on stworzony w oparciu o podstawowe funkcjonalności systemu Comarch WMS oraz dodatkowe rozwiązania programistyczne przygotowane przez OrderSoft.

 

 

W pierwszej kolejności wykorzystano możliwość obsługi wieloetapowego procesu multikompletacji towarów na magazynie. Funkcjonalność ta umożliwiła podział zamówienia na towary znajdujące się w różnych strefach składowania. Żeby jeszcze bardziej usprawnić ten proces, programiści OrderSoft przygotowali automat, który rozdziela zamówienie wprowadzone do Comarch ERP XL na dwa zamówienia w Comarch WMS. Jedno z nich jest realizowane w strefie niskiego, a drugie w strefie wysokiego składowania. W następnym etapie realizacji zamówienia magazynierzy korzystają z kolejnej funkcji Comarch WMS jaką jest lokalizacja towarów na magazynie. Każdy z magazynierów wyposażony jest w kolektor danych, na którym zainstalowana jest aplikacja Comarch WMS Magazynier. Dzięki temu, bez niepotrzebnego błądzenia, pracownik bardzo szybko lokalizuje wszystkie potrzebne towary, co znacząco wpływa na czas pracy nad konkretnym zamówieniem. Aplikacja umożliwia także przyjmowanie, wydawanie, przesuwanie oraz inwentaryzowanie towarów. Warto również zwrócić uwagę, że Comarch WMS daje możliwość wykorzystywania jednostki logistycznej jako nośnika do kompletacji, co zostało wykorzystane w firmie PEKA.

 

Każdy wózek, na którym towar jest kompletowany posiada kod kreskowy. Magazynier wprowadza go w momencie realizacji zamówienia. Zgodnie ze specyfiką firmy na jednym zamówieniu mogą znajdować się towary ze strefy niskiego i wysokiego składowania. Realizacja takiego zamówienia odbywa się równolegle w każdej ze stref, a towary skompletowane przez magazynierów trafiają do strefy wydania na dwóch oddzielnych jednostkach logistycznych. Pracownik strefy wydań skanując przygotowaną do wysyłki jednostkę otrzymuje komunikat, że zamówienie podlega wysyłce łączonej z zamówieniem z innej strefy. Jeżeli zamówienie z drugiej strefy również jest przygotowane, to wyświetla się informacja z kodem kreskowym wózka, który należy dołączyć do zamówienia. Jeżeli takiej informacji nie ma, pracownik otrzymuje komunikat, że musi wstrzymać się z pakowaniem tego zamówienia i poczekać na jednostkę z drugiej strefy. To rozwiązanie wykorzystuje algorytm łączenia zamówień, przygotowany przez OrderSoft. Jest on możliwy do wyświetlenia dzięki warunkowemu wyświetlaniu kroków w procesie – standardowej funkcjonalności systemu Comarch WMS.

 

Programiści OrderSoft wykorzystali otwartość struktury Comarch WMS i zaprogramowali automatyczne wystawienie dokumentów kompletacyjnych w Comarch ERP XL (RW oraz PW) oraz zafakturowanie klienta po realizacji wydania z magazynu, skracając czas realizacji całego procesu. W firmie Peka został wprowadzony mechanizm obsługi magazynu zbiorczego, który łączy w sobie kilka magazynów wirtualnych w jeden magazyn WMS. Dostawy przyjmowane są na magazyn przyjęć za pomocą procesu jednoetapowego z domyślnie ustawionym położeniem docelowym – strefą RAMPA. Po przyjęciu i sprawdzeniu dostawy magazynierzy wykonują przesunięcie między położeniem RAMPA, a docelowym miejscem, które jest już przypisane do głównego magazynu sprzedażowego. Po wykonaniu takiego przesunięcia między położeniami, w systemie Comarch ERP XL następuje automatycznie przeniesienie stanów pomiędzy magazynami i towar pokazuje się jako dostępny do sprzedaży.

 

 

Korzyści z wdrożenia systemu

 

 

  • Skrócenie czasu realizacji całego procesu o około 10%, ze względu na automatycznie fakturowanie.
  • Skrócenie czasu pobierania towaru przez magazynierów bez znajomości asortymentu, kodów i nazwy – około 15-20%.

 

 

Okiem Klienta

 

„Wdrożenie Comarch WMS ma znaczący wpływ na kilka obszarów naszej działalności. Pierwsza ważna zaleta to wzrost wydajności magazynierów. Ponadto zmniejszyła się ilość pomyłek przy kompletacji towarów dla klienta, zwłaszcza dla produktów o podobnych cechach. Skrócił się także okres wdrożenia nowego pracownika oraz czas pobierania i kompletacji produktów i części zamiennych.”

 

 

 

Roman Kopczyński
Dyrektor firmy PEKA

 

 

 

Wdrożone moduły Comarch ERP XL
  • Sprzedaż
  • Zamówienia
  • CRM
  • Księgowość
  • HR Płace i Kadry
  • Comarch HRM
  • Comarch Mobile
  •  Comarch WMS
  • Business Intelligence
  • ECOD – Mechanizm wymiany danych
  • Interfejs Programistyczny
  • Modelowanie Procesów
  • Import