Badania przeprowadzone przez agencję badawczą Dun & Bradstreet A Dun & Bradstreet Company wskazują, że z początkiem 2021 roku w Polsce zarejestrowanych było blisko 44,5 tys. sklepów internetowych. Jest to około 21,5 proc. więcej niż w zeszłym roku, a z każdym kolejnym miesiącem ta liczba wzrasta. Branża eCommerce jest jedną z najszybciej rozwijających się w Polsce gałęzi handlu. Niewątpliwie platformy sprzedaży B2B również będą się rozrastać i dorównywać sektorowi B2C. W tym modelu należy brać pod uwagę wiele aspektów takich jak: adresy dostaw, w tym dropshopping, systemy rabatowe, programy lojalnościowe czy indywidualne warunki płatności.
Bazując na dotychczasowych doświadczeniach z wdrożeń systemów Comarch ERP i usprawnianiu procesów biznesowych stworzyliśmy szereg modułów wpierających kompletny proces eCommerce: od automatyzacji wymiany informacji między sklepami internetowymi i portalami aukcyjnymi, poprzez realizację wysyłek z magazynu, wsparcie działów obsługi Klienta aż po automatyzacje rozliczeń w księgowości.
Wszystkie te elementy stanowią przygotowane przez nas rozwiązanie OS eCommerce, które może zostać wdrożone w całości lub mogą zostać wykorzystane niektóre jego elementy.
Nie jest istotne, czy posiadasz mały sklep internetowy oparty na rozwiązaniu opensource, czy dedykowany system B2B/B2C, dzięki naszym rozwiązaniom integracja z systemami Comarch ERP nie stanowi problemu. Nasz doświadczony zespół deweloperów jest w stanie dostosować rozwiązanie do indywidualnych potrzeb.
Uniwersalność naszego rozwiązania OS eCommerce sprawia, że każdy sklep internetowy może zostać zintegrowany z dostarczanym przez nas API. Zadaniem programistów przygotowujących sklep internetowy jest obsługa pobierania z systemu ERP danych m.in. o towarach, stanach magazynowych i cenach i wysyłania do systemu ERP złożonych przez Klientów zamówień. Komunikacja między systemami zabezpieczona jest konieczną autoryzacją oraz szyfrowaniem SSL.
Przy współpracy z platformą Baselinker.com przygotowaliśmy moduł umożliwiający pełną wymianę informacji o produktach i zamówieniach między systemem ERP a platformami sprzedażowymi takimi jak Allegro, Ceneo, Empik, eMag, OLX, Amazon, eBay, arena.pl. Po wysłaniu danych o towarach (nazwa, opisy, zdjęcia, stany magazynowe, ceny) aukcje przygotowywane są na platformie baselinker. Złożone przez Klientów zamówienia trafiają do systemu ERP, gdzie są realizowane. Statusy realizacji zamówień wraz z numerami listów przewozowych trafiają zwrotnie na platformę sprzedażową, z której pochodzą.
W każdym dziale obsługi klienta istotna jest bieżąca informacja o kliencie, historii jego komunikacji ze sklepem internetowym, złożonych zamówieniach czy reklamacjach. W działach wieloosobowych informacja ta musi być zintegrowana i dostępna w każdym momencie dla każdego pracownika, niezależnie od tego czy wcześniej obsługiwał danego Klienta czy nie. Wykorzystanie modułu OS CRM umożliwia pełen wgląd w historie korespondencji email z Klientem, podgląd jego zamówień niezależnie od kanału sprzedaży, stworzeni nowego zamówienia telefonicznego lub rejestracje zwrotu czy reklamacji.
Przy obsłudze sprzedaży internetowej bardzo ważnym elementem wpływającym na zadowolenie Klienta jest czas dostawy i kompletność przesyłki. Automatyczna weryfikacja składanych przez sklep internetowy zamówień i przekazywanie ich bezpośrednio do osób kompletujących paczki istotnie wpływa na skrócenie ścieżki obiegu dokumentów i czasu wysyłki towaru. Algorytmy optymalizujące zadania dla magazynierów konfekcjonujących zamówione towary pozwalają na szybsze ich dostarczenie na stanowiska pakowania, a dodatkowa weryfikacja elementów paczki, zapewnia zgodność przesyłki z zamówieniem i minimalizuje ryzyko reklamacji. Dzięki rozwiązaniu OS Magazynier dla systemów Comarch, realizacja wysyłek jest szybsza jednocześnie zapewniając zgodność towaru z zamówieniem.
Wielu wiodących spedytorów zapewnia możliwość automatyzacji rejestracji przesyłek i wydruk etykiet. Integracja tego elementu w procesie obsługi eCommerce zapewnia zminimalizowanie czasu wygenerowania i nalepienia etykiety przewozowej do kilku sekund. Rozwiązanie OS Magazynier posiada możliwość tworzenia etykiet jak i zbiorczych listów przewozowych najpopularniejszych w eCommerce firm spedycyjnych, takich jak:
.
Nasze rozwiązanie wspiera również opcję SMART w serwisie Allegro.
Dzięki modułowi do monitoringu paczek możliwe jest śledzenie aktualnego etapu dostawy przez spedytora oraz rzeczywistej daty dostarczenia paczki do Klienta. Wielu spedytorów określa maksymalny czas dostawy – przekroczenie tego terminu upoważnia do złożenia reklamacji na usługę i co za tym idzie odszkodowania. Dzięki informacją zbieranym przez moduł możliwe jest raportowanie przesyłek niedostarczonych w wyznaczonym czasie.
Widzimy, że coraz więcej firm realizujących procesy ecommerce decyduje się na wysyłkę do Klienta faktur drogą elektroniczną, również w takiej formie dokumenty są archiwizowane. Zyskuje się dzięki temu czas potrzebny na wydrukowanie i spakowanie dokumentu oraz pieniądze związane eksploatacją drukarek. Nasze rozwiązanie eDokumenty wspiera ten proces umożliwiając automatyczną wysyłkę dokumentów do Klientów z jednoczesną archiwizacja na potrzeby księgowości.
Ogromna większość płatności za transakcji w kanałach B2C realizowana jest przez pośredników płatności np. PayU, Przelewy24 lub za pobraniem u Kuriera. Rozliczanie pojedynczych transakcji na podstawie udostępnianych prze nich raportów jest uciążliwe i pracochłonne, a nieprawidłowe przypisanie płatności powoduje koszty nieuzasadnionych wysyłek. Dzięki modułowi do rozliczania płatności proces ten może zostać zautomatyzowany. Na podstawie raportów płatności identyfikowane są transakcje, które są automatycznie rozliczane.
Ewidencja zwrotów i reklamacji oraz ich przyczyn pozwalana na poprawę jakości procesów sprzedaży i oferowanego asortymentu. Z kolei usprawnienie komunikacji między działami realizującymi procesy zwrotów (magazyn->księgowość) lub reklamacji (obsługa klienta<->magazyn->księgowość) oszczędza czas i minimalizuje ilość pomyłek. Przygotowana przez nas wzorcowa konfiguracja modułu Reklamacje oraz dodatkowe rozszerzenia w systemie Comarch ERP XL umożliwiają pełną ewidencje informacji o zwrotach i reklamacjach oraz usprawnienie związanych z tym procesów np. poprzez tworzenie zleceń do magazynu na wymianę towaru czy automatyczne tworzenie korekty do faktury związanej ze zwrotem.