Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1

2025

 

 

Szanowni Państwo, prezentujemy pierwszą w tym roku wersję systemu Comarch ERP Optima 2025.1.1! Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1 wprowadzają funkcjonalności i usprawnienia, które jeszcze bardziej ułatwią codzienną pracę z systemem. Zachęcamy do zapoznania się z nowościami, które przygotowaliśmy, aby zapewnić dobry początek roku!

 

 Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1

 

Serwis SMS

 

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1 oferują nowe funkcje, związane z integracją z bramką SMS:

 

  • Obsługa polskich znaków
  • Obsługa długich wiadomości
  • Raporty bez danych wrażliwych

 

Formularz kontrahenta

 

Na formularzu kontrahenta, w zakładce Ogólne, w sekcji „Dane teleadresowe”, dodano nowe pola: Powiat oraz Gmina. Pola te są zintegrowane z dostępnym w systemie słownikiem miejscowości. Wypełniając dane adresowe, użytkownik może wybrać województwo, powiat, gminę oraz miasto z listy, która automatycznie dostosowuje się i zawęża do odpowiednich opcji.

 

Dodatkowo na formularzu kontrahenta, w zakładce [Handlowe], wprowadzono nowy parametr: „Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT”. Parametr ten jest automatycznie aktywowany, jeśli kontrahent ma ustawiony status „Osoba fizyczna”.

 

Telefon

 

W Kreatorze konfiguracji parametrów firmy, w kroku Uzupełnij podstawowe dane Twojej firmy dodano pole Telefon. Jest ono uzupełniane automatyczne jeżeli w bazie Regon numer telefonu dla podanego numeru NIP również jest uzupełniony.

 

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1

 

 

Usługa Comarch OCR dla wyciągów bankowych

 

Warto dodać, że wprowadzono możliwość odczytywania zdjęć, skanów oraz plików PDF, zawierających wyciągi bankowe. Import oraz automatyczne rozliczanie tych wyciągów jest dostępne bezpośrednio z poziomu listy zapisów bankowych. Szczegółowe informacje na temat tej funkcjonalności znajdą Państwo w artykule „Usługa OCR w Comarch ERP Optima”.

 

Lista zapisów kasowych/bankowych

 

Na liście zapisów kasowych i bankowych dodano opcję podglądu powiązanych plików lub skanów. Podgląd pojawia się automatycznie po wskazaniu raportu bankowego z przypisanymi dokumentami OBD. Okno podglądu można w dowolnym momencie zamknąć, a jego ponowne otwarcie odbywa się za pomocą przycisku Podgląd dokumentu z biblioteki.

 

 

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1

 

Informacje o firmie – Paragony

 

Na zakładce Handel pod sekcją Faktury sprzedaży, dodano sekcję Paragony. Sekcja Paragony zawiera analogiczne opcje jak sekcja Faktury sprzedaży:

  • opis: Paragony,
  • wartość paragonów,
  • przycisk Pokaż otwierający listę paragonów.

 

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1

 

Wartość paragonów na oknie Informacje o firmie uwzględnia:

 

  • paragony, które nie przekształcono do faktur sprzedaży,
  • paragony częściowo przekształcone do faktury sprzedaży.

 

 

sPrint

 

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1 zawierają nowe wydruki inwentaryzacyjne:

 

  • Dla formularza arkusza inwentaryzacyjnego udostępniono wydruk Listy inwentaryzacyjne (sPrint)/ Wzór standard, Podkładka inwentaryzacyjna oraz Różnice inwentaryzacyjne
  • Dla listy arkuszy inwentaryzacyjnych udostępniono wydruk Lista dok. Inwentaryzacyjnych (sPrint)/ Wzór Standard
  • Dla formularza pomocniczego arkusza inwentaryzacyjnego udostępniono wydruk Arkusz inwentaryzacji (sPrint)/ Wzór standard

 

 

Wiązanie FZ z PZ

 

Funkcjonalność wiązania dokumentów została rozszerzona poprzez umożliwienie powiązania FZ zapisanej do bufora z zatwierdzonymi dokumentami PZ o statusie ZD. Powiązanie to można zrealizować zarówno za pomocą automatycznego wiązania, jak i za pomocą kreatora powiązania.

 

 

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1

 

 

Informacje o firmie

 

Faktury sprzedaży na dziś, Paragony na dziś, Faktury zakupu na dziś teraz wyświetlają wartości brutto. Wcześniej prezentowane były wartości netto. W zależności od ustawień na karcie operatora, zmienia się sposób prezentacji nazw sekcji:

 

  • Jeśli wybrane są zarówno faktury, jak i paragony, nazwa brzmi: Faktury i paragony wystawione dzisiaj.
  • Jeśli wybrane są tylko faktury: Faktury wystawione dzisiaj.
  • Jeśli wybrane są tylko paragony: Paragony wystawione dzisiaj.

 

Nazwy parametrów na formularzu operatora

 

Na formularzu operatora, na zakładce Parametry w pod zakładce Handel, Serwis zmieniono nazwy parametrów:

 

  • Kontrola płatności na dokumentach przy zapisie na trwałe
  • Kontrola płatności na dokumentach przy zapisie do bufora
  • Kontrola płatności na dokumentach WZ, RO, FPF

 

Nowe nazwy:

 

  • Zapis dokumentów na trwałe powyżej limitu kredytu lub przeterminowanych płatności
  • Zapis dokumentów do bufora powyżej limitu kredytu lub przeterminowanych płatności
  • Weryfikuj płatności na dokumentach WZ, RO, FPF

 

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1

 

 

Oferta handlowa w walucie

 

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1 zawierają poprawione wartości prezentowane na podglądzie wydruku oferty handlowej w walucie obcej, na której edytowany był kurs waluty.

 

Oferta handlowa – szablon zapisany do pliku

 

Co więcej, poprawiono wyświetlanie danych na szablonie oferty otworzonym z zapisanego wcześniej lokalnie pliku.

 

 

 

Środki trwałe / Wartości niematerialne i prawne

 

Wprowadzono zmiany na kartach środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych potrzebne do prawidłowego sporządzenia pliku JPK_ST_KR. Zmiany związane są z historycznością, reklasyfikacją środków trwałych, a także generowaniem odpisów NKUP na dokumentach amortyzacji.

 

 

 

Zapisy historyczne środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

 

Warto wspomnieć, że wprowadzono zapisy historyczne dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które swoim zakresem obejmują stawkę amortyzacji (bilansową i kosztową), częstotliwość odpisu amortyzacyjnego oraz symbol KŚT (definiowany tylko w przypadku środków trwałych).Na liście środków trwałych/ WNiP, w pasku narzędziowym dodano nową ikonę Zapisy historyczne.

 

 

 

Po wybraniu z listy środka trwałego lub WNiP i kliknięciu ikony Zapisy historyczne otwiera się lista zapisów dla danego środka trwałego / WNiP. Na oknie listy zapisów historycznych prezentowane są następujące kolumny:

 

  • Okres od (pole uzupełnione automatycznie na podstawie daty wpisu do ewidencji środków trwałych / wartości niematerialnych i prawnych),
  • Okres do,
  • Częstotliwość,
  • KŚT (kolumna niewidoczna dla wartości niematerialnych i prawnych)
  • Stawka (wysokość stawki amortyzacji bilansowej),
  • Stawka K (wysokość stawki amortyzacji kosztowej)

 

 

 

Reklasyfikacja środka trwałego

 

Na karcie środka trwałego, zmieniono nazwę zakładki Osoby i miejsca na Osoby, miejsca i reklasyfikacja. W zakładce dodano nowy obszar Reklasyfikacja, w którym istnieje możliwość podania miesiąca i roku, w którym nastąpiła reklasyfikacja.

 

 

Deklaracje roczne

 

Jednym z kluczowych elementów jest możliwość naliczania i wydruku deklaracji rocznych PIT-28(26), PIT-36(31), PIT-36L(20) oraz PIT-37(30) z załącznikiem PIT/O(29) na formularzach obowiązujących za 2024 rok. PIT-28, PIT-36 i PIT-36L można wysyłać do systemu e-Deklaracje, natomiast wysyłka PIT-37 zostanie udostępniona w późniejszym terminie.

 

Przy tworzeniu deklaracji automatycznie ustawiany jest bieżący rok, z możliwością jego zmiany. W przypadku wyboru roku 2022 lub wcześniejszego pojawia się ostrzeżenie, że formularz służy do rozliczeń za 2023 rok.

 

 

Załącznik PIT/O(29)

 

Dodano pole 49, które należy zaznaczyć, jeśli w polu 48 (Liczba dzieci) wskazano jedno dziecko z orzeczoną niepełnosprawnością.

 

 

 

Kasowy PIT

 

 

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1 umożliwiają wyliczenie zaliczki na PIT według metody kasowej, zgodnej z faktycznymi płatnościami.

 

Kasowy PIT, planowany do wprowadzenia od 2025 roku, będzie dostępny dla podatników PIT prowadzących działalność gospodarczą, którzy rozliczają podatek:

 

  • według skali podatkowej (art. 27 ustawy PIT),
  • IP BOX (art. 30ca ustawy PIT),
  • podatkiem liniowym (art. 30c ustawy PIT),
  • ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (rozdział 2 ustawy o ryczałcie).

 

Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy rozpoczynający działalność lub osiągający w poprzednim roku przychody poniżej 1 mln PLN, a także osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą samodzielnie.

W metodzie kasowej przychód powstaje w momencie uregulowania należności, w tym częściowej płatności, zaliczek czy przedpłat. Mogą z niej korzystać podatnicy prowadzący KPiR lub ewidencję ryczałtową.

W wersji 2025.1 wprowadzono modyfikacje w konfiguracji systemu, na karcie kontrahenta, w rejestrze VAT i ewidencji dodatkowej. Dodano również nowe okno Ewidencja kasowego PIT, które w kolejnych wersjach umożliwi księgowanie rozliczeń.

 

Zmiany w konfiguracji dostępne są na stronie Pomocy Comarch.

 

Zmiany na karcie kontrahenta

 

 

Na karcie kontrahenta na zakładce Handlowe w sekcji Statusy dodano parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT. Parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT jest widoczny na karcie kontrahenta niezależnie od pobranych modułów i rodzaju księgowości. Jeżeli na karcie kontrahenta na zakładce Handlowe.

 

 

Zmiany na dokumentach w rejestrze VAT

 

 

W nagłówku dokumentu w rejestrze VAT sprzedaży i rejestrze VAT zakupu dodano parametr Kasowy PIT. Dotychczasową nazwę parametru Metoda Kasowa zmieniono na Kasowy VAT.

 

 

 

 

Parametr Kasowy PIT oraz jego ewidencja i rozliczane: został opisany – tutaj.

 

 

Status zamknięcia miesiąca i liczba otrzymanych dokumentów w panelu „Informacje o firmie”.

 

Wprowadzono nową funkcjonalność dla biur rachunkowych, umożliwiającą podgląd liczby otrzymanych dokumentów od Klientów w panelu Informacje o firmie. Biura rachunkowe mogą teraz również podglądać i zmieniać status zamknięcia miesiąca u Klientów korzystających z systemów Comarch ERP XT oraz Comarch Moje BR.

 

Funkcjonalność jest dostępna dla biur rachunkowych, które mają skonfigurowaną Internetową Wymianę Dokumentów z Klientem. Dodatkowo, na karcie operatora w zakładce Informacje o firmie można zadeklarować, jakie dane mają być wyświetlane w tym oknie.

 

Informacje o statusie miesiąca i liczbie otrzymanych dokumentów będą widoczne dla operatorów, którzy w swojej karcie, w sekcji Biuro rachunkowe, zaznaczą odpowiednie pozycje:

 

  • Status miesiąca firmy,
  • Status miesiąca u Klientów,
  • Dokumenty otrzymane od Klientów.

 

Status miesiąca na zakładce [Bieżące] w bazie Klienta biura rachunkowego

 

 

W bazie Klienta biura rachunkowego na oknie Informacje o firmie, na zakładce Bieżące dodano sekcję Status miesiąca. W sekcji Status miesiąca znajduje się:

 

  • Informacja o statusie miesiąca poprzedniego w stosunku do daty bieżącej systemowej,
  • Informacja o liczbie przesłanych dokumentów do biura.

 

 

Zakładka Biuro rachunkowe

 

 

Na oknie Informacje o firmie dodano nową zakładkę Biuro rachunkowe. Zakładka jest widoczna zarówno po zalogowaniu się do bazy biura rachunkowego jak i po zalogowaniu się do bazy klienta.

 

Na zakładce są widoczne dwa pola:

  • Dokumenty otrzymane od klientów,
  • Status miesiąca u klientów.

 

 

 

Na zakładce Biuro rachunkowe są widoczne informacje dotyczące baz firmowych, do których operator ma dostęp.

 

W polu Dokumenty otrzymane od klientów jest widoczna suma otrzymanych dokumentów od klientów  za pomocą Internetowej Wymiany Dokumentów.

 

 

 

Wskaźniki 

 

Konfiguracja / Program / Płace / Wynagrodzenia
Wartości  obowiązujące od 01.12.2024:

 

  • przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 8161,62 zł,
  • minimalne wynagrodzenie uczniów I roku: 652,92 zł,
  • minimalne wynagrodzenie uczniów II roku: 734,54 zł,
  • minimalne wynagrodzenie uczniów III roku: 816,16 zł,
  • młodociany – przyuczenie: 571,31 zł,

 

 

Deklaracja podatkowe

 

Ważnym punktem tej aktualizacji jest możliwość naliczenia, wydruku oraz wysyłki deklaracji: PIT-11(29) z załącznikiem PIT-R(22), PIT-8C(12), PIT-8AR(14) na formularzach obowiązujących za 2024 rok. Dodatkowo, możliwe jest naliczenie i wydruk deklaracji IFT-1/1R(17) na formularzu obowiązującym za 2024 rok, a wysyłka do systemu e-Deklaracje zostanie udostępniona po opublikowaniu schematu przez Ministerstwo Finansów.

 

Zmieniono sekcję D deklaracji IFT-1/1R, umożliwiając wskazanie nowych pozycji PIT:

 

  • IFT-1.D.10. Przychód określony zgodnie z art. 30 ustawy,
  • IFT-1.D.10. Przychód określony zgodnie z art. 30a ustawy.

 

Zmodyfikowano również opis pozycji IFT-1.D.10 na Przychód określony zgodnie z art. 29 i art. 30 ustawy. W sekcjach E-P będą wykazywane przychody z sekcji D, podzielone według stawek podatkowych. Stawka podatkowa jest pobierana z konfiguracji typu wypłaty. Ręczna korekta kwot w sekcji D automatycznie zmienia kwoty w sekcjach E-P.

 

Dodatkowo, na deklaracji IFT-1/1R dodano możliwość wykazania telefonu i adresu e-mail osoby kontaktowej, które można wprowadzić w konfiguracji firmy (Ścieżka: Start > Konfiguracja > Firma > Dane firmy > PIT-4R, CIT, ZUS DRA, IFT-2R). Te dane będą automatycznie wykazywane na deklaracji, a użytkownik może je również wprowadzić podczas seryjnego naliczania deklaracji IFT-1/1R.

 

 

Deklaracja PIT-11

 

Wprowadzono udogodnienie podczas edycji deklaracji PIT-11 z poziomu okna Deklaracje PIT pracowników, umożliwiające przejście do kolejnej naliczonej deklaracji bez konieczności zamykania i ponownego otwierania formularza. Nowe opcje Następny i Poprzedni pozwalają na szybkie przejście między deklaracjami.

 

Jeśli użytkownik wprowadzi jakiekolwiek zmiany na deklaracji, system zapyta, czy dane mają zostać zapisane przed przejściem do kolejnej deklaracji. W przypadku, gdy po naliczeniu deklaracji, a przed jej edycją, zmienione są dane, które wpływają na deklarację PIT-11, a użytkownik zatwierdzi zmiany, przejście do kolejnej deklaracji za pomocą opcji Następny lub Poprzedni automatycznie zapisze deklarację z nowymi danymi.

 

Aby uniknąć nieporozumień, zalecamy wyfiltrowanie deklaracji (np. za 2024 rok) przed przeglądaniem, ponieważ przejście do kolejnej deklaracji otworzy PIT-11 w wersji 28 lub wyższej.

 

 

Sprawozdanie GUS Z-02 „Badanie kosztów pracy”

 

Nie można pominąć faktu, że wprowadzono nowy raport GUS Z-03 Badanie kosztów pracy (sPrint), który umożliwia wykonanie wydruku z poziomu Płace i Kadry > Podgląd wydruku lub Wydruk danych > Wydruki do GUS > Z-02 Badanie kosztów pracy. Raport zawiera dane o:

 

  • przeciętnej liczbie osób pełnozatrudnionych, niepełnozatrudnionych, uczniów,
  • czasie pracy w godzinach normalnych oraz nadgodzinach,
  • czasie nieprzepracowanym,
  • składnikach kosztu pracy.

 

Raport jest dostępny do wykonania za wskazany rok kalendarzowy.

W związku z dodaniem nowego sprawozdania GUS, w definicji typu wypłaty na zakładce Szczegółowe, w polu

 

Wliczać do GUS, dodano nowe pozycje:

  • dodatki za staż,
  • nagroda jubileuszowa,
  • odprawa emerytalna/rentowa,
  • dodatki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy,
  • świadczenia o charakterze rzeczowym,
  • pozostałe wydatki.

 

 

 

Algorytm 9

 

 

Dodatkowo, wprowadzono możliwość dodawania dodatków zdefiniowanych według algorytmu 9 na listę stałych dodatków pracownika.

 

 

 

 

 

Przed zainstalowaniem nowej wersji programu Comarch ERP Optima 2025.1.1

należy sprawdzić wymogi techniczne.

 

Mogą się Państwo z nimi zapoznać na stronie Comarchu.

Nowości i zmiany w wersji 2025.1.1 dostępne do pobrania poprzez kliknięcie poniższego przycisku.

 

 

 

 

Zapraszamy do śledzenia naszych profili na Facebooku, LinkedIn i YouTube, gdzie będziemy dzielić się szczegółami naszych projektów, nowościami oraz wartościowymi materiałami.

 

Bądź na bieżąco z naszymi aktualnościami!