Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1 i 2024.6.1

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1 i 2024.6.1

2024  

 

Szanowni Państwo, z przyjemnością prezentujemy nową wersję systemu Comarch ERP Optima 2024.2.1. To wydanie wprowadza liczne usprawnienia, które poprawiają wydajność i funkcjonalność programu. Poniżej przedstawiamy szczegóły wszystkich wprowadzonych innowacji.

 

 

Automatyczne pobieranie UPO

 

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1 umożliwiły automatyczne pobieranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru dla plików JPK_V7. Po upływie 5 minut od wysłania deklaracji program spróbuje odebrać dla niej UPO. Jeżeli zostanie pobrane, w prawym dolnym rogu programu pojawi się powiadomienie:

 

   

 

Połączenie z Comarch ERP Menadżer Kluczy

 

Warto dodać, że wprowadzono zmiany w komunikacji z Comarch ERP Menadżer Kluczy, polegające na odejściu od korzystania z loginu SQL CDNHasp przy pobieraniu modułów przez program. Comarch ERP Optima podczas logowania operatora próbuje połączyć się ze wskazanym serwerem klucza za pomocą:

  • loginu CDNOperator,
  • loginu zintegrowanego Windows.

 

  Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1

 

 

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1

 

 

Comarch Apfino dla biur rachunkowych

 

Warto dodać, że Comarch poszerzył integrację z Comarch Apfino o usługę importu historii transakcji rachunku bankowego. Dla biur rachunkowych wprowadzono możliwość:

  • importu historii transakcji z rachunków bankowych biura rachunkowego,
  • importu historii transakcji z rachunków bankowych klientów biura rachunkowego,
  • synchronizację kontrahentów, faktur i płatności w bazach klientów biura rachunkowego.

 

  Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1    

 

Biuro Rachunkowe, które w Comarch ERP Optima chce korzystać z Importu historii rachunku, powinno wykonać kilka niezbędnych kroków. Zachęcamy do sprawdzenia szczegółowych instrukcji, które wyjaśniają, jak rozpocząć korzystanie z tej funkcji. Więcej informacji na stronie Pomocy Comarch.    

 

 

Comarch Apfino dla Klienta, który nie jest biurem rachunkowym

 

Użytkownik programu Comarch ERP Optima, który nie świadczy usług księgowych, czyli nie jest biurem rachunkowym i chce korzystać z Comarch Apfino, powinien wykonać kilka niezbędnych kroków, aby móc importować historię swoich rachunków bankowych. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi instrukcjami. Więcej informacji znajdziesz na stronie Comarch.    

 
 
Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1

 

 

Faktura zaliczkowa zakupu

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1 umożliwiają rejestrację zaliczki dla dostawcy oraz rozliczenie jej na fakturze zakupu. Na liście faktur zakupu, w menu rozwijanym obok ikony zielonego plusa dostępna jest nowa opcja Faktura zaliczkowa:  

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1

 

 Po wybraniu opcji utworzenia faktury zaliczkowej pojawia się komunikat z pytaniem o wystawienie zamówienia u dostawcy. Wybór “Tak” otwiera formularz nowego zamówienia. Po jego zapisaniu, kolejny komunikat pyta o wprowadzenie faktury zaliczkowej. Wybór “Tak” otwiera formularz faktury zaliczkowej, a wybór “Nie” powoduje powrót do listy faktur zakupu. Możliwe jest również utworzenie faktury zaliczkowej z poziomu listy zamówień, wybierając opcję “Faktura zaliczkowa” z menu rozwijanego przycisku FZ lub z menu kontekstowego pod prawym przyciskiem myszy.    

 

Zasady tworzenia faktur zaliczkowych zakupu do zamówienia u dostawcy

 

  • Fakturę zaliczkową zakupu można utworzyć do zatwierdzonego zamówienia u dostawcy. Nie można utworzyć zaliczki do ZD, które jest w buforze, anulowane, zamknięte lub wcześniej zostało przekształcone do dokumentu FZ/PZ.
  • Zamówienie u dostawcy, do którego wystawiono fakturę zaliczkową zakupu na liście widoczne jest ze statusem ZL.
  • Utworzona faktura zaliczkowa zakupu jest widoczna na liście faktur zakupu ze statusem ZL.
  • Jeśli do zamówienia u dostawcy została wystawiona faktura zaliczkowa zakupu, nie można anulować ZD. Należy najpierw anulować fakturę zaliczkową zakupu.
  • Faktury zaliczkowej zakupu ani zamówienia u dostawcy nie można anulować, jeśli została już utworzona faktura zakupu. Należy najpierw anulować fakturę zakupu.
  • Faktury zaliczkowej nie można kopiować, przy próbie kopiowania wyświetlamy komunikat: Nie można kopiować faktur zaliczkowych.

Czytelników zainteresowanych rozwinięciem powyższego tematu na stronie Comarch mogą zapoznać się z rozdziałami, takimi jak: Faktury zaliczkowe zakupu w walutach obcych, Korekta faktury zaliczkowej zakupu, Rozliczanie faktur zaliczkowych zakupu, Wystawianie częściowych przyjęć zewnętrznych (PZ) i faktur zakupu (FZ) do tych PZ, Filtry, Wydruki.

 

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1

 

 

Współpraca z terminalem płatniczym eService działającym na protokole ECR EFT

 

Warto wspomnieć, że umożliwiono współpracę Comarch ERP Optima z terminalem płatniczym eService działającym na protokole ECR EFT. Obsłużone poniższe operacje:

  • Płatność
  • Zwrot

W konfiguracji programu Stanowisko/Ogólne/Terminal płatniczy dodano dwie pozycje terminali: eService ECR EFT, eService ECR EFT – połączenie terminalowe.  

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1  

  • Po wyborze pozycji eService ECR EFT, eService ECR EFT – połączenie terminalowe, system automatycznie ustawia typ połączenia na TCP/IP.
  • Port szeregowy – pole nieaktywne.
  • Adres IP, Port TCP/IP – w tych polach użytkownik podaje adres IP i numer portu terminala.
  • Parametry – sekcja zawiera:
  1. identyfikator stanowiska
  2. Logowanie komunikacji
  • Test połączenia – przycisk służący do przetestowania połączenia z terminalem płatniczym.

 

 

Usługa Comarch OCR dla rezerwacji odbiorcy

 

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1 umożliwiły odczytywanie skanów i zdjęć dokumentów magazynowych na liście rezerwacji odbiorcy przy pomocy usługi OCR. Funkcjonalność opisano szczegółowo w artykule Usługa OCR w Comarch ERP Optima.  

 

 

Lista faktur zakupu – zmiany w menu

 

 

 Warto wspomnieć, że na liście faktur zakupu, w menu rozwijanym obok ikony zielonego plusa dostępna jest nowa opcja Faktura zaliczkowa.

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1  

Uporządkowano nazewnictwo oraz kolejność wyświetlania dotychczasowo dostępnych opcji w tym menu:

  • dokument podstawowy zmieniono na Faktura zakupu
  • dokument pierwotny na Faktura pierwotna

 

 

Lista faktur sprzedaży. Zmiany w menu

 

 

Na liście faktur sprzedaży, w menu rozwijanym obok ikony zielonego plusa dostępna jest nowa opcja Faktura zaliczkowa.  

 

 

 

Uporządkowano nazewnictwo oraz kolejność wyświetlania dotychczasowo dostępnych opcji w tym menu:

  • dokument podstawowy zmieniono na Faktura sprzedaży
  • dokument pierwotny na Faktura pierwotna
  • Faktura Marża na Faktura VAT marża

 

 

Inicjacja dokumentów PWP

 

W menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Inicjacja dokumentu dodano opcje inicjalizacji dokumentów PWP:

  • Bufor – domyślne zaznaczenie na nowym dokumencie
  • Rezerwacja / Pobranie – określa sposób pomniejszania składników w zasobach; aktywacja opcji zmiana pozwala wybrać metodę podczas wystawiania dokumentu. Dotyczy dokumentów w buforze; przy zapisie na stałe zawsze pobierane są składniki z magazynu.

 

Przy zapisie PWP na stałe, program ustawia parametr pobranie, co zmienia ilości składników. Podczas wystawiania dokumentu, program proponuje parametry zgodnie z ustawieniami w konfiguracji  

 

 

Zmiana nazwy parametru Seryjne generowanie przesyłek – jedno zlecenie nadania przesyłki dla zaznaczonych dokumentów

 

W menu Start, Konfiguracja, Firma i Przesyłki dla kurierów (DHL, DPD, InPost, Poczta Polska), zmieniono nazwę parametru “Seryjne generowanie przesyłek – jedno zlecenie nadania przesyłki dla zaznaczonych dokumentów” na “Przesyłki zbiorcze”. Parametr znajduje się na zakładce Szablon spedycji.      

 

 
Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1
 

 

 

Automatyczna Windykacja Należności

 

W nowej wersji  Comarch ERP Optima wprowadzono funkcję automatycznego zdejmowania blokady sprzedaży nałożonej na kontrahenta w wyniku windykacji. Blokada sprzedaży zostaje automatycznie zdjęta po całkowitym rozliczeniu wszystkich płatności, które spowodowały jej nałożenie. W przypadku podziału płatności na raty, blokada zostaje zdjęta po rozliczeniu wszystkich rat. Blokada nałożona ręcznie przez operatora nie jest zdejmowana automatycznie.

 

 

Automat Faktur Cyklicznych

 

 Należy wspomnieć, że dodano możliwość wydruku faktur cyklicznych w języku angielskim. Na formularzu faktury cyklicznej w sekcji Generuj faktury automatycznie, można wybrać szablon wydruku “Invoice – Original”. Więcej informacji na temat automatycznego generowania faktur cyklicznych można znaleźć w artykułach “Lista faktur cyklicznych” oraz “Automat faktur cyklicznych”.

 
Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1
 

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1 w Comarch ERP Optima Analizy BI dostępne są w pliku Comarch ERP Optima 2024.5.0 – Analizy BI – ulotka.pdf.    

 

 

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1

 

 

Wskaźniki

 

Wartości obowiązujące od 1.06.2024 Konfiguracja/ Program/ Płace/ Wynagrodzenia

  • przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 8 147,38 zł,
  • minimalne wynagrodzenie uczniów I roku: 651,79 zł,
  • minimalne wynagrodzenie uczniów II roku: 733,26 zł,
  • minimalne wynagrodzenie uczniów III roku: 814,74 zł,
  • młodociany – przyuczenie: 570,32 zł.
 

Wartości obowiązujące od 1.07.2024   Konfiguracja/ Program/ Płace/ Wynagrodzenia

  • wskaźnik waloryzacji – 113,20 %

 

 

Umowy B2B

 

Kolejną wprowadzoną innowacją jest możliwość ewidencji umów B2B oraz naliczanie limitów nieobecności dla osób współpracujących w ramach umów B2B. Umowa B2B jest możliwa do wprowadzenia z poziomu listy pracowników, po rozwinięciu menu przycisku ‘Lista umów pracownika’ Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1 i wybraniu opcji Lista umów B2B.      

   

 

Sprawdź, co na formularzu umowy B2B użytkownik może określić- sprawdź.  

 

 

Kontrola naruszeń planu/ czasu pracy pracownika

 

Umożliwiono kontrolę reguł wynikających z Kodeksu pracy dotyczących czasu pracy pracowników. Użytkownik może zweryfikować poprawność planu/czasu pracy pod kątem zachowania:  

  • doby pracowniczej,
  • odpoczynku dobowego,
  • odpoczynku tygodniowego,
  • co 4 wolnej niedzieli.

 

Należy dodać, że walidacja jest przeprowadzana automatycznie, jeśli zaznaczono parametr “Automatyczna weryfikacja reguł Kodeksu pracy” w planie i czasie pracy w kalendarzu, lub na żądanie użytkownika. Program automatycznie kontroluje zgodność podczas wejścia do planu/czasu pracy pracownika, edycji poszczególnych dni oraz importu czasu pracy z arkusza Excel, sprawdzając wszystkie cztery reguły Kodeksu pracy.

 

   

 

 

Dodatki roczne w podstawie zasiłku

 

W nowej wersji wprowadzono możliwość uwzględniania dodatku okresowego rocznego w podstawie zasiłku. Jeśli dodatek za ostatni okres nie został jeszcze wypłacony, to dodatek wypłacony za wcześniejszy okres będzie uwzględniany w podstawie zasiłku. Nowy parametr w konfiguracji typu wypłaty na zakładce Podatki, następnie Nieobecności pozwala na wliczenie tego dodatku, pod warunkiem, że nie został on wypłacony za ostatni rok i wypłacono go w ciągu 18 miesięcy przed zwolnieniem chorobowym.  

 

 

Urlop wypoczynkowy (tymczasowy) (plan)

 

Niewątpliwe ciekawą innowacją jest nowy typ nieobecności ‘Urlop wypoczynkowy (tymczasowy) (plan)’. Pracownicy tymczasowi mogą planować tę nieobecność przez aplikację Comarch HRM. Po zatwierdzeniu przez kierownika, zostanie ona zamieniona na ‘Urlop wypoczynkowy (tymczasowy)’.  

 

 

Wydruk Ewidencja pracy zdalnej

 

Nowy wydruk Ewidencja pracy zdalnej (sPrint) pokazuje ilość wykorzystanych dni pracy zdalnej i okazjonalnej. Wydruk dostępny jest w gałęzi Wydruki kadrowe na liście pracowników i można ustawić okres oraz szczegółowość danych. Dostępne opcje to Wydruk ze szczegółami i Podsumowanie dla każdego pracownika.    

 

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1

 

 

Wato podkreślić, że dodano opcję usunięcia sparowania urządzeń administratora przy włączonej dwuetapowej weryfikacji (2FA) w Comarch HRM. Funkcjonalność dostępna jest dla klientów posiadających lokalną instalację Comarch HRM lub Chmurę Standard. Opcja jest dostępna tylko dla administratorów w menu Narzędzia, następnie Korekty danych.    

 

 
Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1
 

 

Rejestry VAT. Deklaracja VIU-DO

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1  zawierają formularz deklaracji VIU-DO(2) obowiązujący za rok 2024. Nowa wersja formularza umożliwia wydruk oraz wysyłkę deklaracji do systemu e‑Deklaracje.  

 

 

Zamknięcie miesiąca dla Klientów Biur Rachunkowych

 

Co ciekawe, dodano funkcjonalność dla Klientów Biur Rachunkowych korzystających z Comarch ERP XT i Comarch Moje BR, która pozwala na oznaczenie zamknięcia miesiąca. Klienci mogą teraz potwierdzić dostarczenie wszystkich dokumentów za dany miesiąc i przesłać tę informację do Biura rachunkowego pracującego na Comarch ERP Optima. Biura rachunkowe zyskały możliwość zamknięcia i otwarcia miesiąca dla swoich Klientów.   Z ustawieniami w konfiguracji można zapoznać się na stronie pomocy Comarch.    

 

 

Formularz kontrahenta w bazie Biura rachunkowego

 

W bazie Biura rachunkowego, na formularzu kontrahenta w zakładce Księgowe, dodano informacje dotyczące statusu zamknięcia miesiąca Klienta oraz parametr “Automatyczne zamykanie miesiąca” pozwalający na wskazanie indywidualnego terminu zamykania miesiąca dla danego Klienta. Pola te są aktywne na formularzu kontrahenta w zakładce Księgowe, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  •  Na formularzu kontrahenta, w sekcji “Klient Biura rachunkowego”, w polu “Firma” wskazano bazę firmową Klienta.
  • Klient ma skonfigurowaną Internetową Wymianę Dokumentów w Konfiguracji Programu (Internetowa Wymiana Dokumentów / Aktywacja, zakładka [Klienci]).
  •  W Konfiguracji Programu (Internetowa Wymiana Dokumentów / Aktywacja, zakładka [Klienci]), w kolumnie “Aplikacja klienta” wskazany jest typ wymiany z Klientem (XT / Moje BR).

 

 

Formularz UPL-1

 

W nowej wersji Comarch ERP Optima umożliwiono dodawanie oraz drukowanie formularza pełnomocnictwa UPL-1, który pozwala na podpisywanie deklaracji składanych drogą elektroniczną. Formularz UPL-1 jest dostępny w modułach: Księga Podatkowa, Księga Handlowa, Księga Handlowa Plus, Faktury, Handel, Handel Plus, Płace i Kadry, oraz Płace i Kadry Plus.  

 

 

Lista pełnomocnictw UPL-1

 

 

Lista pełnomocnictw dostępna jest z poziomu Ogólne/ Pełnomocnictwa/ Udziel pełnomocnictwa Na liście dostępne są ikony:   Dodaj – dodanie nowego formularza UPL-1  Zmień – możliwość podglądu/ edycji istniejącego już pełnomocnictwa Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1 Usuń – usunięcie pełnomocnictwa z listy Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1 Zamknij okno – zamknięcie okna Listy pełnomocnictw.

 

Dodanie formularza UPL-1 i Formularz UPL-1 są opisane na stronie Pomocy Comarch.  

 

 

 Faktury zaliczkowe i końcowe

 

 

Umożliwiono zaksięgowanie faktury zaliczkowej zakupu oraz faktury końcowej wystawionej w module Handel, a także przeniesienie tych dokumentów do Rejestru VAT zakupu    

 

 

Księgowość kontowa

 

 

W związku ze zmianami, w schematach o typie Faktury zakupu, w pozycji Warunek (w nagłówku oraz elemencie schematu) dodano nowe makro @CzyZaliczkowa(‘Rodzaj faktury’) W rodzaju faktury do wyboru są trzy opcje: Finalna do zaliczkowej, Zaliczkowa.

 

 

 

 

 

Księga podatkowa

 

Księgowanie faktur z listy faktur zakupu do KPiR może odbyć się standardowo za pomocą ikony  lub poprzez funkcjonalność automatycznego księgowania przy zatwierdzeniu faktury. Funkcja jest dostępna jeżeli pobrano moduł Księga Podatkowa oraz jako Rodzaj księgowości wskazano Księgę Podatkową.    

 

 

Faktury z KSEF. Praca rozproszona.

 

 

 Umożliwiono przenoszenie wizualizacji faktur pobranych z KSEF za pomocą pracy rozproszonej.  

 

 

Schematy księgowe

 

We wzorcowych schematach do księgowania list płac o symbolach LP – ETATY oraz LP – UMOWY dodano pozycje służące do księgowania PPK pracownika za pomocą makra @PPKPrac. Zmodyfikowane schematy można zaimportować na listę schematów:”

  • podczas zakładania nowej bazy danych, jeżeli na oknie Kreatora konfiguracji parametrów firmy zaznaczono parametr Utwórz wzorcowe schematy księgowe,
  • z poziomu menu Księgowość/ Inne/ Schematy księgowań pod przyciskiem Dodaj wzorcowe schematy księgowe .

 

 

Biuro Rachunkowe

 

 W Comarch ERP Optima, w sekcji Konfiguracja Programu, Biuro Rachunkowe, następnie Atrybuty, dodano nowy atrybut “Klient zamknął m-c”. Informuje on, czy klient dostarczył wszystkie dokumenty za dany miesiąc. Status ten jest widoczny na formularzach kontrahentów w bazie biura rachunkowego oraz bezpośrednio w bazie klienta w opcji “Wymiana danych/Status miesiąca”. Atrybut przyjmuje wartość “Tak” lub “Nie”, w zależności od statusu zamknięcia miesiąca. Dostępny jest w module Biuro Rachunkowe, w sekcji Informacje o firmie, grupa Ogólne. Dodano go także do widoku standardowego “Stan”.  

 

 
Seryjne generowanie i podgląd pliku JPK_V7

 

 

W przypadku, gdy operator nie ma uprawnień do rejestru VAT, podczas generowania pliku JPK_V7 wyświetlany jest komunikat: “Operator posiada ustawione zakazy do rejestrów. Skontaktuj się z administratorem Comarch ERP Optima w celu nadania odpowiednich uprawnień.”      

 

 

 

 

Wersja 2024.6.1

 

 

Księgowość

 

 

Biuro Rachunkowe. Raporty. Dokumenty od Klientów (IWD).

 

W module Biuro Rachunkowe Comarch ERP Optima dodano nowy raport “Dokumenty od klientów (IWD)” w operacjach seryjnych Raporty.

Główne funkcje raportu:

  • Import Dokumentów: Informuje o okresie i bazach, do których zaimportowano dokumenty przesłane przez klientów za pomocą Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD).
  • Typ i Ilość Dokumentów: Podaje typy i ilości przesłanych dokumentów.
  • Brak Dokumentów: Uwzględnia firmy, do których w zadanym okresie nie dostarczono dokumentów.
  • Zakres Dat: Raport generowany jest dla zaznaczonych baz na liście firm z możliwością wskazania zakresu dat importu dokumentów.

 

Informacje Wyświetlane w Raporcie:

  • Comarch ERP Optima:

    • Rejestr sprzedaży VAT
    • Rejestr zakupów VAT
    • Dokumenty przychodowe i kosztowe
    • Listy płac
    • Raporty kasowe/bankowe
    • Zapisy kasowe/bankowe
    • Płatności
    • Kompensaty
  • Comarch ERP XT:

    • Rejestr sprzedaży VAT
    • Rejestr zakupów VAT
    • Dokumenty przychodowe i kosztowe
  • Comarch Moje BR:

    • Rejestr sprzedaży VAT
    • Rejestr zakupów VAT
    • Dokumenty przychodowe i kosztowe

 

Warto dodać, że raport wskazuje bazy skonfigurowane pod IWD, do których nie dostarczono dokumentów. Jeśli baza klienta nie jest w aktualnej wersji, pojawi się komunikat o niewłaściwej wersji bazy danych. Więcej informacji na stronie pomocy Comarch.

 

Moduł dostępowy

 

Alior Bank Webservice

 

W Comarch ERP Optima w wersji 2024.6.1 dodano funkcję informowania o wygasającym certyfikacie Alior Banku. Jeśli certyfikat wygaśnie w ciągu 30 dni, po zalogowaniu do programu pojawi się komunikat:

“Twój certyfikat, z którego korzystasz do komunikacji z Alior Bankiem, wygasa [DATA]. W celu przedłużenia ważności certyfikatu, wykonaj odnowienie w serwisie bankowości.”

 

 

 

 

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1

 

 

 

Przed zainstalowaniem nowej wersji programu Comarch ERP Optima 2024.5.1 lub 2024.6.1

należy sprawdzić wymogi techniczne.

 

Mogą się Państwo z nimi zapoznać na stronie Comarchu.

Nowości i zmiany w wersji 2024.5.1 oraz 2024.6.1 dostępne do pobrania poprzez kliknięcie poniższego przycisku.

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

Zapraszamy do śledzenia naszych profili na Facebooku, LinkedIn i YouTube, gdzie będziemy dzielić się szczegółami naszych projektów, nowościami oraz wartościowymi materiałami. Bądź na bieżąco z naszymi aktualnościami!

 

🔗 Facebook | LinkedIn | YouTube