OCR – optyczne rozpoznawanie znaków

OCR

OCR – optyczne rozpoznawanie znaków

Właśnie trwają prace nad nową usługą oferowaną przez Comarch do odczytu dokumentów papierowych, Comarch OCR.  Od teraz prawie każdą papierową fakturę wprowadzisz do rejestru VAT bez tracenia cennego czasu na wprowadzanie poszczególnych elementów. Wystarczy do tego skaner lub aparat i dostęp do Internetu. 

Co to jest OCR?

OCR (Optical Character Recognition), czyli – optyczne rozpoznawanie znaków, to technologia, która zapewnia odczytanie i rozpoznanie właśnie znaków, a także całych plików graficznych. Głównym zadaniem Comarch OCR jest wykorzystanie tego usprawnienia do przenoszenia treści faktur kosztowych bezpośrednio do rejestrów VAT. Znacząco wpłynie to na oszczędność czasu użytkownika podczas wprowadzania faktur do systemu.

Na ten moment OCR potrafi rozpoznać następujące pozycje z faktur:

  • NIP – na podstawie NIP kontrahent jest automatycznie sprawdzany w rejestrze GUS, a dane są przenoszone na dokument w rejestrze zakupu VAT,
  • numer dokumentu,
  • data wystawienia i sprzedaży,
  • forma i termin płatności,
  • stawki VAT oraz kwoty,
  • numer rachunku bankowego.

 

 

Inne ważne funkcjonalności:

 

  • Umożliwia przetwarzanie jednocześnie wielu plików.
  • Automatycznie tworzy karty kontrahentów, w przypadku, gdy dodajemy dokument z kontrahentem, którego NIP nie mamy w bazie danych. Dane są zaczytywane z GUS.
  • Chroni przed duplikowaniem dokumentów. Gdy rozpozna ten sam numer dokumentu, NIP, kwotę netto i datę wystawienia – zakwestionuje dodanie dokumentu jako już istniejącego w systemie.

 

Jakich dokumentów nie potrafi jeszcze rozpoznać i przetworzyć?

  • faktury wypisywane ręcznie,
  • faktury zaliczkowe,
  • rachunki,
  • paragony,
  • dokumenty w walutach obcych,
  • faktury wielostronicowe.

Jak przygotować zdjęcie, skan?

  • zdjęcie lub skan musi być dobrej jakości,
  • format jpg. lub pdf.,
  • skan/zdjęcie dokumentu powinny być wykonane w pionie (zgodnie z orientacją tekstu),
  • plik nie może przekroczyć 5 MB.

Rozwiązania nie trzeba instalować. W systemie Comarch ERP Optima w okienku Rejestr VAT jest widoczna ikona OCR, która umożliwia skorzystanie z nowej funkcjonalności.

Obecnie trwają testy beta i każdy użytkownik Comarch ERP Optima może za darmo używać OCR. Wystarczy posiadać nową wersję Comarch ERP Optima 2019.2.

Udostępnienie pełnej wersji planowane jest na lipiec 2019. Oferta handlowa zostanie przedstawiona wkrótce. Planowane jest wprowadzenie kilku pakietów, których cena uzależniona będzie od liczby miesięcznie przetwarzanych stron.

Comarch zapowiada także udostępnienie funkcjonalności w pozostałych systemach: Comarch ERP XL, Comarch ERP Altum i Comarch ERP XT jeszcze w tym roku.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmiku na temat usługi OCR.

Jeżeli w trakcie pracy pojawią się problemy z nową usługą to prosimy o kierowanie na System Obsługi Zgłoszeń.